Lenen uit BV

Lenen uit BV

In principe mag je altijd lenen uit je bv, tenzij er natuurlijk geen geld meer in de bv aanwezig is. Als je leent uit een bv leen in principe netto geld (je rekent niet af met de fiscus) uit een pot waar ‘bruto’ geld in zit (er is nog niet afgerekend met de fiscus). Anders gezegd, over het geld wat in de bv zit dient nog belasting afgedragen te worden. Met lenen uit een bv verandert ook niets aan de uiteindelijk te betalen inkomstenbelasting door de bv.
Het geleende bedrag dient dus normaal gesproken terugbetaalt te worden, zodat de bv de belasting uiteindelijk – wanneer dat ook is – kan afdragen aan de fiscus. We spreken hier van ‘normaal gesproken’ omdat het bijvoorbeeld bij liquidaties mogelijk is een lopende lening te verrekenen met de af te dragen belasting.

Als u een lening aangaat dienen er drie belangrijke zaken in acht genomen te worden:

1. Er dienen zakelijke voorwaarden te zijn overeengekomen.
2. Er dient een deugdelijke leenovereenkomst met deze voorwaarden aan te grondslag te liggen
3. U dient zich aan deze afspraken in de leenovereenkomst te houden

Laten we deze punten even kort behandelen:

Nakomen is misschien wel het belangrijkste: papier is tenslotte geduldig. U kunt de meest prachtige dingen overeenkomen maar u dient ze ook na te komen zoals staat beschreven. Met name om de betaling van de rente en aflossing. Staat er in de leenovereenkomst dat u aan het eind van het jaar een aflossing zult doen, doe deze aflossing dan ook.

Uitzondering: Gelden deze regels altijd bij een lening? Niet altijd. Als u een bedrag voor een kortere periode (< 1 jaar) opneemt en de rekening van de bv eigenlijk gebruikt als een rekening courant dan hoeft u geen leningovereenkomst op te maken. Voorwaarde is dat u binnen de 17.500 euro blijft en zoals gezegd het geleende bedrag binnen 1 jaar voldoet.

Alle afspraken dienen opgenomen te worden in een leenovereenkomst, welke u dient te ondertekenen. Wij hebben door de belastingdienst goedgekeurde leenovereenkomsten. Wij adviseren u om niet zelf een leenovereenkomst te maken zonder zeker te weten dat deze aan de regels van de fiscus voldoet. Hoe dan ook, de in de leenovereenkomst gemaakte afspraken zijn altijd voor eigen verantwoordelijkheid.

Zakelijke voorwaarden houden in dat het vanuit het oogpunt van de bv interessant moet zijn. Een Bv heeft bijvoorbeeld geen baat bij een rentevergoeding die nihil is. De afspraken dienen derhalve marktconform te zijn. Dan kan betrekking hebben op de hoogte en duur van de rente, de looptijd, de aflossing en zekerheidstelling (verpanding).

Als u bijvoorbeeld een rente afspreekt van 0% is dit voor u – als u de schuldenaar bent – misschien interessant, maar de bv heeft er niets aan. Als u 9% rente afspreekt is dat prettig voor de bv, maar het kan ook prettig voor u zijn als u de rente bijvoorbeeld zakelijk of privé kunt aftrekken. Echter omdat 9% een niet-marktconforme rente is, zal de fiscus dit waarschijnlijk toch afkeuren. Dit geldt voor alle afspraken in de leenovereenkomst. Een BV die een lening verschaft aan iemand van 70 jaar voor een periode van 30 jaar is niet reëel. Maar ook wat gebeurt er bij overlijden of niet tijdig terugbetalen? Wat is de boete, wanneer wordt er opgeëist, enz.